image
Κωνσταντίνος Βολανάκης
Ψαρόβαρκες
1880-1885
λάδι σε καμβά
47x81 εκ.

Ο Βολανάκης αναπαριστά για μια ακόμη φορά ένα από τα αγαπημένα του θέματα, το ψάρεμα με τα δίχτυα. Μια θεματική που του επιτρέπει να αποδώσει ζωγραφικά τη γλυκιά ατμόσφαιρα της χαραυγής και την απεραντοσύνη της θάλασσας, αλλά και να δώσει έμφαση στην ανθρώπινη δραστηριότητα. Αυτή τη φορά απεικονίζει στο κέντρο της σύνθεσης δύο αλιευτικά ιστιοφόρα, το ένα απέναντι στο άλλο, με τους ψαράδες τους να μαζεύουν τα δίχτυα που έχουν ρίξει στο νερό. Η λεπτομερής του καταγραφή είναι εντυπωσιακή: στο ένα διχτυάρικο πλεούμενο με τα μαζεμένα πανιά παριστάνει τρεις ψαράδες και στο άλλο πλεούμενο με το βγαλμένο άλμπουρο εμφανίζει πέντε αλιείς να εργάζονται και έναν, λίγο πιο μακριά, να τους παρατηρεί. Οι ενδυματολογικές τους περιβολές ποικίλλουν, άλλοι φορούν λευκό πουκάμισο και άλλοι κόκκινα ή μαύρα γιλέκα. Ποικίλα είναι και τα καλύμματα της κεφαλής, κάποιοι εμφανίζονται με ψαθιά και κάποιοι με φέσια. Με ακρίβεια ο Βολανάκης υπομνηματίζει και τις αρματωσιές των καραβιών, ενώ το υπόλοιπο τοπίο έχει αποδοθεί εντελώς σχηματικά για την ισορροπία της σύνθεσης. Σε μια απόλυτα ήρεμη ατμόσφαιρα περιγράφει τη φύση σε όλο της το μεγαλείο και αναδεικνύει τη μοναδικότητα των περιγραφικών του δεξιοτήτων.

Βιβλιογραφία

Μαριλένα Ζ. Κασσιμάτη (επιμέλεια), «Κωνσταντίνος Βολανάκης, ο ποιητής της θάλασσας», κατάλογος έκθεσης, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος, Αθήνα 2009, σ. 130, 182 (χ.χ) Τάκης Μαυρωτάς (επιμέλεια), «Κωνσταντίνος Βολανάκης, ο πατέρας της ελληνικής θαλασσογραφίας», κατάλογος έκθεσης, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Β&Μ Θεοχαράκη, Αθήνα 2018, σ. 72-73 Θοδωρής Κουτσογιάννης (επιμέλεια), «Κωνσταντίνος Βολανάκης, Νόστος της Θάλασσας. Έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη», κατάλογος έκθεσης, Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, σ. 112-113

Ίδρυμα Αικατερίνη Λασκαρίδη © 2024 | Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος
Πολιτική Απορρήτου
Όροι Χρήσης Συντελεστές