image
Κωνσταντίνος Βολανάκης
Μαζεύοντας τα δίχτυα
1885-1890
λάδι σε καμβά
31,8x53,5 εκ.
Αποστολή Ηλεκτρονικής Κάρτας
Σελίδες Χρωματισμού
Πάζλ


Η σκηνή του ψαρέματος με δίχτυα εκτυλίσσεται το γλυκοχάραμα, σε μια ατμόσφαιρα απόλυτα σιωπηρή και με τη θάλασσα σε μπουνάτσα. Αριστερά, στο ανοιχτό πέλαγος διακρίνεται ένα μεγάλο ιστιοφόρο να πλέει με ανοιχτά τα πανιά. Κεντρικά, στο βάθος εικονίζεται μια βραχονησίδα με φάρο και σε πρώτο πλάνο περιγράφεται το κυρίως θέμα με κάθε λεπτομέρεια. Στο κατάστρωμα ενός μονοκάταρτου ιστιοφόρου, δύο ψαράδες μαζεύουν τα δίχτυα, που είναι απλωμένα στη θάλασσα, όπως προδίδουν οι φελλοί που επιπλέουν στην επιφάνεια. Ένας άλλος νεαρός ψαράς, παραδίπλα τους, κάθεται στην άκρη του καραβιού με τα πόδια προς τα έξω και τους βοηθά.

Η σύνθεση είναι απόλυτα ισορροπημένη και κάθε λεπτομέρεια απεικονίζεται με ακρίβεια. Εντυπωσιακή είναι η αρμονία των χρωμάτων, που διαταράσσεται επιλεκτικά από τις σκουρόχρωμες χρωματικές αντανακλάσεις των σκιών.

Η εικονογραφική αναφορά ενός μοναχικού πλεούμενου ιστιοφόρου στην ανοιχτή θάλασσα, με ανοιχτά πανιά, να χάνεται στη γραμμή του ορίζοντα επαναλαμβάνεται συχνά στα έργα του Βολανάκη, ενδεικτικά αναφέρονται τα έργα: «Ψαρεύοντας σε ήρεμα νερά», «Πλεούμενα στο φεγγαρόφωτο», «Τραβώντας τα δίχτυα», «Ψαρόβαρκες» κ.ά.

Βιβλιογραφία


Μαριλένα Ζ. Κασσιμάτη (επιμέλεια), Κωνσταντίνος Βολανάκης, ο ποιητής της θάλασσας, κατάλογος έκθεσης, Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος, Αθήνα 2009, σ. 152, 184 («Τραβώντας τα δίχτυα», χ.χ.).

Τάκης Μαυρωτάς (επιμέλεια), Κωνσταντίνος Βολανάκης, ο πατέρας της ελληνικής θαλασσογραφίας, κατάλογος έκθεσης, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Β&Μ Θεοχαράκη, Αθήνα 2018, σ. 70.

Θοδωρής Κουτσογιάννης (επιμέλεια), Κωνσταντίνος Βολανάκης, Νόστος της Θάλασσας. Έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, κατάλογος έκθεσης, Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, σ. 111.

Sotheby’s/London, Τhe Greek Sale, 18/10/2001.

Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη © 2024 | Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος