image
H Ναυτική Συλλογή του Π. Κ. Λασκαρίδη
Το λιμάνι του Πειραιά
Ημερομηνία: χ.χ.
λάδι σε καμβά
31x41 εκ.
Φωτογραφίες
Πάζλ


Μια σύνθετη αναπαράσταση με ισορροπημένη σύνθεση αναπαριστά το λιμάνι του Πειραιά. Τα κτήρια της παραλιακής έκτασης απεικονίζονται στο βάθος του πίνακα και έχουν αποδοθεί εντελώς σχηματικά, ουσιαστικά περιγράφονται μόνον ως κτηριακοί όγκοι. Στο πρώτο πλάνο εικονογραφούνται οι γλάροι και η θάλασσα σε μια απόλυτη γαλήνη, τα νερά είναι σχεδόν διάφανα και δεν υπάρχει ούτε ένας ελαφρύς κυματισμός. Στη μεσαία ζώνη, ο Βολανάκης αναπαριστά τα διάφορα καράβια με επιλεκτικές λεπτομερειακές αναφορές. Αριστερά, δεσπόζει ένα αγκυροβολημένο, μεγάλο, τροχήλατο ατμόπλοιο με κατάρτια στην πρύμνη. Δίπλα του αχνοφαίνονται αραγμένα διάφορα ιστιοφόρα, ενώ στο κέντρο ένα μονοκάταρτο σκαρί διασχίζει το λιμάνι με φουσκωμένο το πανί. Δεξιά, σχηματίζονται στο βάθος μονοκάταρτα και δικάταρτα πλοία κοντά στην ακτή. Καθοριστική εικονογραφική λεπτομέρεια, μπροστά στη δεξιά άκρη, ένα πανύψηλο βαπόρι με τεντωμένη την αλυσίδα της άγκυράς του, που μόλις και ξεπροβάλλει.

Το θέμα του έργου είναι «Το λιμάνι του Πειραιά», αλλά η ζωγραφική απόδοση χαρακτηρίζεται από μια έντονη απλούστευση και είναι εντελώς διαφορετική από το έργο «Αναχώρηση από τον Πειραιά για την Τήνο», 1885-1890, όπου όλα περιγράφονται αναλυτικά.

Ενδεικτική βιβλιογραφία


Τάκης Μαυρωτάς (επιμέλεια), Κωνσταντίνος Βολανάκης, ο πατέρας της ελληνικής θαλασσογραφίας, κατάλογος έκθεσης, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Β&Μ Θεοχαράκη, Αθήνα 2018, σ. 112.

Θοδωρής Κουτσογιάννης (επιμέλεια), Κωνσταντίνος Βολανάκης, Νόστος της Θάλασσας. Έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη, κατάλογος έκθεσης, Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, σ. 66-67.

Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη © 2024 | Με επιφύλαξη παντός δικαιώματος
Πολιτική Απορρήτου Όροι Χρήσης Συντελεστές